Tuesday, November 23, 2010

Kisah Seorg Penoreh Getah

Sperti yang dijanjikan...
aku akan cerita kisah ini...
kali nie full cerita tentang budak getah ja....
"Lagenda Budak Getah"

Okey...
aku sekadar mencari rezeki yg halal..
walaupun pulangannya sekrang agak sedikit tetapi masih mampu utk aku terus bernya dimuka bumi ini...
ada gak niat nk buat busnies sendiri...
namum modai tidak mencukupi...
terpaksa membatalkan niat seketika....
ada rezeki nanti akan aku mulakan startegi yg telah dirancang
selamat 2 tahun.... harap2 menjadi kenyataan...
cerita pasai penoreh getah atau budak getah nie...
upama kais pagi makan seminggu...
ini kerna getah sekrang dah mencecah paras rm6....
wah.... ada gak yg jutawan kerna getah nie...
pekerjaan yg mengambil masa kurang dari 4jam..
tapi hasil getah yg diperolehi tidak menetu...
faktor cuaca seperti ujan dan panas juga sebagai penetu...
Allah maha kuasa.... org yg bijak akan berfikirran " jika hujan maka rezeki aku cuma setakat ini lalu bersyukur atas kehendakNya"
tetapi yg tidak mengunakan akal pikiran makan caci maki jadi pngalas kehidupan....
jika nk dibandingkan dengan dahulu kala....
zaman arwah nenek moyang aku..
harga getah tidaklah sebanayak mana..
iaitu rm0.60 cuma.... tahun 2000-2003
dah cukup syukur lah sekrang Allah kurniaa rezeki harga skrap nai 10 kali ganda....
rezeki pekebun getah dari daif bertukar rupa..
jika dahulu...
nk beli moto baru pun xmampu....
namun nasib sudah berubah...
banyak antara pekebun getah menjadi hartawan dan ada yg bergelar jutawan senyap...
yerla..... klu 3 hari menoreh getah hasilnya  rm2000 lebih....
jika sebulan...???
kadang2 rezeki yg dikiurniakan sukar diterima akal fikiran...

Ingat kita cuma manusia biasa....
maka sentiasalah kita bersyukur dgn apa yg ada....
sekrang kita dibawah mungkin suatu hari nanti kita diatas....

cerita punya cerita...
xmasuk2 lagi aku punya cerita....
aku sebagai penoreh getah sambilan...
kira aku menolong abah aku menoreh lah...
pokok xseberapa banyak..
klu expert tuh dlm 1 jam leh abis...
tetapi oleh kerana aku nie xpor lagi...
samapai 2-3 jam masa diperlukan....
hasilnya seminggu dapat la duit poket cikit dari aku mengangur....
leh la keluaq ngan kawan2 jika ada yg menjemput...
tadi nie baru balik kutip skrap....
sapa nk keluaq ngan aku jom...
makan ja apa yg nk makan..
bayar sendiri..
sbb duit nie aku nk simpan...
ada sesuatu  yg dirancang..
ahhahaa..
nanti ada rezeki lebih la baru aku belanja...

aku nie kerja gelak ja kan...
kadang2 benda tuh xlawak pun aku gelak..
sbb aku memanddang dunia dari sudut yg berbeza cewahhh....
mcm A. Samad Said la pulak..

tp ada aku buat puisi utk tantapan umun..
aku letakan kat Face Book aku....
time tuh aku xbuat bloq lagi....

puisi ini dicipta hari pertama aku pi menoreh getah....
ramai yg xtau maksud tersirat.. kecuali awek tercinta...

     puisi tersebut berbunyi:-

Abah..
diam2 engkau mengajarku....
mengajar dan terus mengajar...
walaupun tanpa berkata2...
aku dapat menyedari yg engkau sedang mengajar....

Abah,
penat mu kini ku rasai,letih mu kini ku sedari, perjuangan mu engkau tempuhi..
demi menyara kami sekeluarga.... walaupun kedekutmu tidak diduga..
dikal susah engkau sentiasa ada... ku tahu kau sedang berpura.....
berpura utk tidak menbantu ku dikala kesusahan tiba...
kerana engkau mengajarku tanpa kata....

Abah,
aku malu utk menyatakan hasrat hati ini didepanmu...
kerna aku tahu titisan air matamu mahai harganya..
masih byk yg perlu engkau firikan....
bukan fikirkan diriku semata2 sebab tulah engaku mengajar tanpa kata....

abah,
ku tahu hatimu mulia...
walaupun kadang2 aku rasa kecewa...
tapi engaku tidak bersuara..
diammu xsemestinya marah....
senyummu xsemestinya gembira....
kecewamu dalam gelak tawa....
hatimu tidak dapat diduga..

tp ku tahu.. bila mu gembira... gelak tawa mu ceria...

abah,
aku bersumpah... jika kau tiada lagi didunia ini..
tiada siapa dapat menganti...
kekosongan pasti dirasai...
ketenangan jiwa pasti pergi....


sebak hati menulis puisi ini....
kerna kau bapaku...

abah,
puisi ini ditulis bukan utk hari bapa..
tp utk mengenangkan nasibmu di hari muda...
bersusah payah membesarkan aku sebegini rupa...
namun tiada terbalas segala perbuatanmu itu...
melainkan doa kepad yg Esa...

Abah,
semoga impianmu pergi ke Tanah suci Makkah akan tercapai...
dan tanganku mlambai2....
mulut ku mengucapkan bye2...

diwaktu itu..
engkau berada di airport..
utk ucapkan
selamat tingal...
pastu hatimu berasa bangga...
kerana itulah cita2....
walaupun mulut mu tidak berkata.....

akan aku pastikan hari itu berlaku abah....

khas kepada:-------> DERIS BIN YAACOB....
dari hati anakmu yg nakal: Mohd Salehudin

terima kasih abah....


macam mana??
sedih x????
ha...
jgn ingat seorg penoreh getah mcm aku nie xleh buat puisi...
kikhihkhihkhihkih..............
aku menoreh bukan kerana malas bekerja..
walaupun meiliki diploma....InsyakAllah Ijazah suatu hari nanti...
aku memikirkan tentang ibuku Solehah Abdullah yg mengidap penyakit Stroke...
bahagian kanan anggota badan menjadi lemah... erti kata lain tidak berfungsi..
alhamdulilah...
ibuku semakin sembuh....
jika aku bekerja diluar bagai mana keadaannya nanti...??
better aku duduk dikampung sahajalah....
jadi budak kampung disamping tidak lupa mencari ilmu yg bermanfaat....

apa2 pun..
pekerjaan menoreh getah nie jgn dipandang hina...
walaupun busuk dan buruk rupa pakaianya....
ia adalah pekerjaan yg halal...
walaupun xmenaiki kereta BMW or golf GTI ka....
yer la...
klu mampu pun nk beli buat apa..
bek beli triton or hilux..
leh gak pi motong nek keta...
klu beli bmw kan keretanya rendah...
tersnggkut dikebun siapa yg susah.... kan3???

masih banyak lagi idea dikepala otak geligaku ini..
namun masa mencemburi kita..
aku ada kerja dialam realiti yg wajib diteruskan....
terima kasih kerana sudi singgah sebentar menjenguk disini...
jumpa lagi....

2 comments: